2011-02-10

Sportfotograf - Mera ISO!

Var igår kväll och kollade på vår match mot Atlas 2:an och tänkte försöka mej på lite plåtning. Samma problem som jag har haft förr när jag fotograferat handboll uppstod. Bilderna blir för mörka. Med min 450D kan man max använda ISO värdet 800 för att bilderna ska vara värda att spara. Med en bättre kamera skulle man kunna fota med relativt god bildkvalité med ISO:n på 3200 och med en exponering kring 1/500 och därmed få skarpa och ljusstarka bilder.
Som objektiv använde jag mitt 100mm Macro eftersom man får ljusstyrkan uppskruvad till f/2.8. Exponeringen började jag med 1/250 men övergick sabbt till 1/320.
Med Lightroom croppade jag bilderna, ökade ljusstyrkan, lade till klarhet och tog bort lite orange färg som fick ansiktena att se ut som pumpor.



Vi vann matchen 34 - 17. q;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar